Tuesday, May 10, 2011

senget senget si seth~ (hari pernikahan)

tiap manusia pasti mengimpikan pernikahan yang sangat `grand`, gemilang, terbilang.
ada yang sanggup menghabiskan ribuan ringgit demi memenuhi kehendak hati, nafsu, dan ingin bersaing dengan dunia.

sehingga ada yang sanggup membuat `loan` bank demi memenuhi kehendak mertua, mahupun kehendak diri sendiri tanpa memikirkan risiko yang akan ditanggung masa akan datang.tidak ada yang sedar akan perkara ini sehingga mereka terjebak.

`perkahwinan loan`.
ini adalah pekara yang sedang berleluasa dalam konteks `perkahwinan` masyarakat kita pada masa kini. tidak ada rasa malu lagi, tidak ada rasa ingin berjimat.
pada mata mereka hanyalah mahukan pujian yang berbakul-bakul tanpa tolok bandingan diantara sepupu, saudara terdekat, dan saudara jauh.
tiada apa sebenarnya...
ramai yang lupa istilah sebenar perkahwinan.
si pengantin, mahupun si ibu pengantin, lelaki mahupu wanita.

bagi yang mampu..boleh la letakkan kunci kereta porche cayyenne. nak letak kunci umah ke, cf umah ke, model kete ke, ipad ke, ipod ke, htc desire ke, iphone ke, mp5 ke,laptop vaio vastron ke,terpulang.tapi, adakah terpikir yang peralatan gadget yang di jadikan hantaran tu ada warantinya? atau sememangnya
korang-korang yang nakkan hantaran gadget ni ada agenda tesendiri?? nilai perkahwinan tu cukup skadar masanya sama dengan waranti gadget tuh?

lupakah korang??
saidina ali dulu,. nikah dengan puteri rasulullah, hanya berhantarankan sehelai baju perisai. perkahwinan mereka kekal je sampai akhir hayat mereka.
kesinanbungan dari hantaran saidina ali, `baju perisai` membawa makna,,
``wahai isteriku, akan ku jaga dirimu sebagaimana baju perisai ini menjaga daku sewaktu ku di medan perang.`
``wahai isteriku, akan ku jaga `pakai` dirimu sebagaimana aku memakai baju perisai ini dalam medan perang.`
``wahai isteriku, akan kekal kah dikau bersamaku, sebagaimana baju perisai ini bersama ku di medan perang walaupun jika ditakdirkan aku syahid`

itu kesinambungan yang ada didalam perkara yang pernah berlaku.
sama seperti al quran, sejadah, telekung. orang sekarang ni, menganggap hantaran yang ni, skadar cukupkan syarat. silap-silap, guna pun tak lepas nikah.

renungkan la. ap maknanya jika hantaran itu berupa ipad..
``wahai isteriku, akan ku bawa kau kemana-mana,akan ku tayang kau kerana kau adalah yang terkini`. after datang yang baru? then wut hapen??
jika hantaran porche cayyenne.
``wahai isteriku,akan ku bawa kau kesana kemari, kerana kau egoku,kau kenderaanku, aku la pemandumu.`. bawak-bawak eksiden, kete claim insuran, takbleh claim, simpan wat tukun,tak pun jual.

bukan la niat di hati untuk merendahkan, bukan juga ingin meminta diskaun pasal hantaran.
tapi, , beringatlah, yang perkahwinan itu satu perkara yang sangat suci, perkahwinan menyempurnakan agama. perkahwinan melengkapkan fitrah manusia.
tidak perlulah berhabis ratusan ribuan hanya pada satu perkahwinan. sememangnya ianya sekali seumur hidup.. apa yang sekali?
saat melafazkan `aku terima nikahnya...... ` dan saat mendengar lafaz `aku terima nikahnya.... sah`. itu yang sbena-sebenanya skali seumur hidup.
perkahwinan itu sebenar-benarnya adalah nikmat yang tak terhingga jika kita menikmatinya dengan nikmat yang Allah selitkan, hadiahkan, mahupun berikan kepada kite.

skadar renungan bersama...



Jika ada benci dihati katakanlah padaku.. Relaku terima walau kutukan asalkan AQIDAH terjaga..

No comments:

Post a Comment